نفقه و محاسبه ای آن


نفقه زن چیست؟

با ازدواج و آغاز زندگی مشترک زوجین نسبت به هم حقوق و تکالیفی دارند. یکی از حقوق زن بعد از ازدواج، حق نفقه است. مرد موظف است به زن و فرزندان خود نفقه بپردازد. نفقه به معنی تامین هزینه‌های لازم برای زندگی است که در عقد دائم بر عهده مرد قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر زن برای زندگی به امکاناتی مانند لباس یا غذا و غیره نیاز دارد که مرد موظف است این امکانات را فراهم کند و هزینه زندگی زن را بپردازد.

نفقه شامل چه مواردی می‌ گردد؟

نفقه زن شامل همه مواردی است که زن برای ادامه زندگی به ان نیاز دارد ،به معنی تامین نیازهای متعارف زن است و شامل مواردی مانند: لباس، غذا، مسکن، لوازم زندگی و اثاث خانه، هزینه بهداشت و درمان و غیره.. است. البته لازم به ذکر است که برخی از امکاناتی که مرد فراهم می‌کند مانند لباس متلعق به زوجه است و او مالک آن است اما در مورد مسکن منظور این است که مرد باید خانه متناسب و درخوری فراهم کند و به این معنی نیست که ملک باید به نام زن باشد.

نحوه محاسبه نفقه چگونه است؟

میزان نفقه به طور دقیق در هیچ‌کجای قانون تعیین نشده است. با این حال نفقه به معنی تامین نیازهای زوجه در حد متعارف است. محاسبه نفقه زن و تعیین مقدار آن برعهده دادگاه است. به عبارت دیگر میزان نفقه با توجه به عرف، عادت مردم یک منطقه، وضعیت مالی مرد و شان خانوادگی زن و نحوه زندگی او پیش از ازدواج تعیین می‌شود. تعیین مقدار آن توسط کارشناس رسمی دادگستری انجام می‌شود. در صورت اعتراض به نظر کارشناس، طرفین می‌توانند با ذکر دلایل تا هفت روز برای اعتراض اقدام کنند.

نحوه محاسبه نفقه فرزند

هر فردی که فرزندی دارد موظف است نیازهای متعارف فرزند خود را برآورده کند و نسبت به او حقوق و تکالیفی دارد. کودکان و فرزندان افراد آسیب‌پذیری هستند که به حمایت والدین نیاز دارند. در همین راستا بر طبق قانون پدر موظف به پرداخت فرزند است. به عبارت دیگر حتی اگر حضانت فرزند به عهده مادر یا شخص دیگری غیر ازوالدین باشد، باز هم پدر باید نفقه فرزند خود را بپردازد. اگر پدر توان مالی پرداخت را نداشته باشد و یا از دنیا رفته باشد، پدربزرگ و در مرحله بعد اجداد پدری موظف به پرداخت هستند. اگر هیچ کدام توان مالی نداشتند یا در قید حیات نبودند مادر باید نیازهای زندگی فرزند خود را تامین کند. لازم به ذکر است که معمولا دختران تا قبل از ازدواج و یا مشغول به کار شدن و پسران تا هجده سالگی مشمول نفقه هستند.

نحوه محاسبه اجرت المثل زن

بر اساس قانون، اگر زن در خانه و در زندگی زناشویی کارهایی را انجام دهد که برعهده او نبوده، با نظر دادگاه خانواده می‌توانداجرت‌المثل دریافت کند.  دادگاه شرایط را بررسی می‌کند و تصمیم می‌گیرد که آیا زن مستحق اجرت‌المثل هست یا خیر.

نحوه محاسبه اجرت‌المثل به شکل سالانه است. به عبارت دیگر میزان اجرت‌المثل به شکل دقیق یک رقم مشخص نیست، بلکه موردی با توجه به کار انجام شده در سال مشخص و در شرایط معلوم و با توجه به عرف تعیین می‌شود.

به ازای هر یک سال زندگی مشترک مبلغی به عنوان اجرت‌المثل آن سال در نظر گرفته می‌شود و بعد مبلغ کل با فرمول مشخصی محاسبه می‌شود. به این شکل که مبلغ هر سال در تعداد سال‌های زندگی مشترک زوجین ضرب می‌شود.

نحوه محاسبه نفقه زن در دوران عقد

عقد نکاح ممکن است به شکل دائم یا موقت باشد. اگر عقدی موقت باشد زن در آن عقد نمی‌تواند از مرد نفقه بگیرد مگر در صورتیکه با مرد برای دریافت توافق کرده باشد. درمورد دریافت نفقه زن در دوران عقد لازم به ذکر است که زن تنها درصورتی می‌تواند درخواست کند که میان زوجین رابطه زناشویی وجود داشته باشد و تا قبل از این رابطه امکان درخواست نیست. با این حال اگر در دوران عقد، زن از مرد خود تمکین خاص کند و برای آغاز زندگی مشترک آماده باشد اما مرد برای آغاز زندگی اهمال‌کاری و تاخیر کند، زن می‌تواند برای دریافت درخواست دهد.

مزایای داشتن وکیل برابطه نفقه و تمکین

نفقه زن مربوط به ازدواج دائم است و در عقد موقت تنها با شرط و توافق امکان دریافت وجود دارد. منتهی برای دریافت حتما زن باید تمکین کامل داشته باشد. تمکین دو نوع خاص و عام دارد. تمکین خاص به معنی رابطه زناشویی و تمکین عام به معنی اطاعت در امور زندگی است. برای مثال زن باید در اقامتگاه مرد ساکن باشد. اگر زنی از همسر خود تمکین نکند نمی‌تواند درخواست دهد و به عبارت دیگر ناشزه است. اگر مردی در دادگاه ثابت کند که همسرش از او تمکین نمی‌کند و ناشزه است می‌تواند نفقه نپردازد و حتی مجدد ازدواج کند.

عدم پرداخت نفقه و حکم جلب مرد

زن می‌تواند به شکل حقوقی و با تنظیم و ارائه دادخواست و درخواست بدهد و دادگاه با بررسی شرایط میزان آن را برای زن تعیین می‌کند و مرد ملزم به پرداخت است. علاوه براین زوجه می‌تواند با اتکا به جرم بودن نفقه، علیه مرد اقامه دعوا کند و به شکل کیفری طرح دعوی کند.  در این صورت ممکن است حتی حکم جلب مرد صادر شود.

عدم پرداخت نفقه و حق طلاق زن

همانطور که گفته شد مرد موظف به پرداخت نفقه زن است. اگر مردی از انجام و پرداخت آن خودداری کند، زن می‌تواند او را به این کار ملزم کند و در صورت عدم پرداخت، زوجه درنهایت می‌تواند درخواست طلاق بدهد. به عبارت دیگر درصورتیکه شرایط مهیا باشد، زوجه می‌تواند با رجوع به دادگاه از همسر خود طلاق بگیرد و قاضی با امضای سند طلاق، حکم طلاق او را صادر می‌کند.

رای دریافت نفقه

طرح دعوای نفقه ممکن است پیچیده و دشوار باشد. به همین منظور بهتر است حتما از وکیل یا مشاوره حقوقی خانواده در این زمینه راهنمایی بگیرید.

مزایای داشتن وکیل برای دریافت نفقه زن شامل موارد زیر است:

  • وکیل می‌تواند در صورت امکان حکم جلب مرد را بگیرد
  • وکیل با اثبات عدم پرداخت می‌تواند طلاق زن را بگیرد
  • با حضور وکیل دیگر نیازی نیست که زن در دادگاه و در مراحل پیگیری حاضر باشد.
  • روند دریافت با کمک وکیل تسریع و تسهیل می‌شود

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *