اگر در مورد قرارداد فرانشیز جستوجو کرده باشید، حتما متوجه میشوید که تعاریف مختلفی در مورد فرانشیز وجود دارد. اما به طور کلی فرانشیز روشی است که برای پیشبرد کسب وکارها از آن استفاده میشود. قراردادهای فرانشیز مابین دو نفر با عناوین فرانشیزدهنده و فرانشیزگیرنده برقرار میشود. قرارداد بین المللی فرانشیز از کاربردی ترین شیوه های گسترش تجارت به حساب می آید. در توافقی که در اینگونه از قراردادها به وجود میآید، فرانشیزدهنده روش ابداعی خود در حوزه تولید و عرضه کالا و خدمت را اعلام میکند و مالکیتهای فکری خود را در قالب نام یک یا چند برند در اختیار طرف دیگر قرارداد میگذارد. به صورتی که آن کالا یا خدمت مورد نظر با چشمپوشی از محل جغرافیایی عرضه آن، با ظاهر و کیفیتی نسبتا یکسان در تمامی دنیا عرضه شود. در این نوع از قراردادها، فرانشیزگیرنده موظف میشود تا با توجه به اصول بازاریابی که از سوی فرانشیزدهنده عنوان میشود، عمل کند. در واقع فرانشیز از الگوهای همکاری تجاری به حساب میآید که به عنوان یک شبکه ارتباطی کوچک نیز شناخته میشود.بااستفاده از این الگو، کسب وکارهای کوچک میتوانند با استفاده از نام برند و یک مفهوم تجاری فعالیت داشته باشند. در ادامه این کسب و کارهای کوچک میتوانند برای بازاریابی محصولات خود از متدهای تست شده موفق به صورت اشتراکی استفاده کنند. شرایط قراردادهای فرانشیز اگرچه تعاریف متعددی برای قراردادهای فرانشیز وجود دارد، اما به طور کلی طرفین این قراردادها هر کدام به نوعی دارای تواناییها، منافع و منابعی مکمل هستند. در واقع هدف از شکل گیری قراردادهای فرانشیز، وارد شدن به صورت شراکتی به دنیای پر هیجان بازار و سرمایه است که در ادامه هر دو طرف قرارداد از منافع حاصله از این فعالیت تجاری بهرهمند خواهند شد. به طور کلی هدف اصلی از انعقاد قراردادهای فرانشیز، به وجود آمدن یک هویت تجاری مشترک است. در واقع در چنین قراردادهایی، فرانشیزدهنده نمیتواند هویتی مستقل و جدا از فرانشیزگیرنده برای خود قائل شود. قراردادهای توزیع، قراردادهای عاملیت مجاز و قراردادهای نمایندگی از روابط تجاری مختلف فرانشیز به شمار میروند. لذا با توجه به این قراردادها، فرانشیزگیرنده به عنوان یک طرف قرارداد میتواند خدمات یا محصولات فرانشیزدهنده را با توجه به ساختار فکری و ایده ها و اسرارهای تولیدی خود توزیع کند. البته در این میان فرانشیزگیرنده باید برای توزیع محصولات یا خدماتش، از راههای بازاریابی که از دید فرانشیزدهنده مورد تایید است، استفاده کند. مزایای قراردادهای فرانشیز این روزها کسب وکارهای مختلفی با استفاده از قراردادهای فرانشیز مشغول به تجارت هستند. از جمله مزایای این قراردادها میتوان به امنیت پیدا کردن کسب وکار، اثبات شده بودن روش، قابلیت پیشبینی نتیجه فعالیت تجاری و کاستن از هزینه های بازاریابی اشاره کرد. به طور کلی میتوانیم بگوییم فرانشیز، ریسک های موجود در کسب وکارها را به میزان قابل توجهی کاهش میدهد. این کاهش ریسک با ایجاد بستری امن و مطمئن برای فعالیتهای تجاری فرانشیزگیرنده همراه است. البته لازم به ذکر است که این امنیت، از چشمپوشی کردن از آزادی و اختیارات صاحبان کسبوکارها به وجود می آید. بدین ترتیب که فرانشیزگیرنده دیگر هیچگونه استرس و دغدغهای در مورد روشهای موثر در موفقیت کسب وکار خود نداشته و میتواند با استفاده از روشهای آزمایش شده ای که از سوی صاحبان اصلی برند تجاری اعلام میشود، به کسب و کار خود رنگ و بوی رونق ببخشد. برای اینکه بتوان به هر کسب وکاری رونق بخشید، باید به ۴ ویژگی توجه داشت. داشتن سیستمی معین برای کسب و کار، برند یا نامی تجاری که مفهوم مشخصی داشته باشد، داشتن پشتیبانی ابتدایی و برخورداری از پشتیبانی مستمر، ۴ ویژگی کلیدی هستند که در صورت انعقاد قرارداد فرانشیز، تمامی این مراحل و ویژگی ها تنها یک بار برای همیشه مابین طرفین قرارداد طی خواهد شد. با استفاده از قرارداد فرانشیز می توان با خریدهای عمده، هزینه عملیاتی را به میزان چشمگیری کاهش داد. ضمن اینکه فرانشیزگیرنده میتواند با استفاده از تجربیاتی که از قبل آزمایش و پیشبینی شده است، به نتیجه برسد. البته لازم به ذکر است که برای موفقیت در این قراردادها فرانشیزگیرنده باید در تمامی مراحل به سیستم تعیین شده از سوی فرانشیزدهنده پایبند باشد. نکته مهمی که باید پیش از انعقاد قرارداد فرانشیز به آن توجه شود، این است که بلافاصله پس از عقد چنین قراردادهایی، کسب وکار از وضعیت مستقل خود خارج خواهد شد. شاید این مساله برای برخی از افراد خوشایند نباشد، اما از مهمترین دستاوردهای این کار، سرشکن شدن هزینه هاست. زیرا پس از قرارداد، تمامی واحدهای وابسته به شبکه فرانشیز در قبال هزینه های بازاریابی مسئول خواهند بود و این هزینه ها مابین تمامی آنها تقسیم خواهد شد. این نکته را نیز به یاد داشته باشید که تعدد شعب یا واحدها میتواند به عنوان یک روش بازاریابی مورد استفاده قرار گیرد.
بدون دیدگاه